Strona A, strona B nr 127: Zamień pisanie w działanie
felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta127. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Biuro Literackie
kup książkę na poezjem.pl
Artur Burszta: Jak dowiedziałaś się o śmierci Karpowicza? To było dokładnie piętnaście lat temu.
Joanna Roszak: Ciekawe, że o to pytasz, bo doskonale pamiętam okoliczności. Koniec czerwca 2005 roku. Były to czasy telefonów komórkowych sporych gabarytów. I na taki właśnie aparat dostałam smsa: „Zmarł Tymoteusz Karpowicz”. Jestem mistrzynią w traceniu listy kontaktów. A może tamtej osoby nigdy nie zapisałam w książce adresowej. Nie wiedziałam, kto nadał tę wiadomość. Ale miałam wrażenie, że sobie ze mnie kpi, tanio żartuje, bo następnego dnia z rana zdawałam na studia doktoranckie i omawiałam projekt pracy Synteza mowy Tymoteusza Karpowicza. A przecież kilka tygodni wcześniej wysłałam do Oak Park pod Chicago list do autora Odwróconego światła i tak liczyłam na odpowiedź. A przecież przygotowałam już na egzamin prezentację, w której mowa o nim w czasie teraźniejszym. W dużej mierze uczyłam się pisać na tej pracy. Dziś pewnie niewiele bym z niej zostawiła. Ale wtedy Karpowicz był dla mnie niesłusznie odtrąconym, zapomnianym poetą i tak bardzo chciałam odwrócić ten brak światła. Szybko się okazało, że w tym samym czasie podobnie pomyślało kilka innych osób z naszych roczników. Niebawem odbyła się sesja, w Biurze Literackim ukazała się po niej książka Podziemne wniebowstąpieniepod redakcją Joanny Mueller, Bartka Małczyńskiego i Kuby Mikurdy. Ale gdy dowiedziałam się o śmierci Karpowicza, pomyślałam: spóźniłam się. Kilkanaście dni później jechałam autostopem na pogrzeb do Wrocławia. Twórczość Karpowicza jeszcze długo funkcjonowała jako elipsa, jako procent od całości. Dość powiedzieć, że z Janem Stolarczykiem pracujemy właśnie nad drugim tomem jego esejów, który pomieści sporo niepublikowanych tekstów, ale i Poezję niemożliwą ‒ rozprawę o Leśmianie. A Ciebie jak ta wiadomość zastała?
Przed śmiercią Tymka prowadziłem dość intensywne działania, które miały doprowadzić do edycji jego dzieł zebranych w Biurze Literackim. Przekonywałem władze Wrocławia, by wysłać do Chicago Tomka Majerana, który był już wcześniej u Karpowicza. Miał na miejscu wraz z autorem podjąć wstępne prace nad uporządkowaniem archiwum. Na początku czerwca dostałem poprzez Andrzeja Falkiewicza odpowiedź, że Tymek się zgadza – i na Tomka, i na dzieła. Zacząłem wdrażać plan w życie. Do dziś pamiętam pytanie Rafała Dutkiewicza: „Czy ten Karpowicz faktycznie jest tak wielkim pisarzem”. A potem nagle po paru dniach zadzwoniła Krystyna Miłobędzka i mówi „Tymka nie ma”. Pytam: „Jak to nie ma?”. „Zmarł” – odpowiedziała Pani Krystyna, która także była zaangażowania we wszystkie te działania. Pierwsze, co zrobiłem, to zadzwoniłem do Jarka Brody – ówczesnego dyrektora wydziału kultury. Powiedziałem, że Karpowicz nie żyje. I dodałem, że moim zdaniem powinien podjąć działania, aby pochówek miał miejsce we Wrocławiu. No i oczywiście umieściłem informację na naszych stronach i zawiadomiłem prasę.
Też wtedy pomyślałem, że się spóźniłem. Dlatego tak szybko podjęte zostały w Biurze kolejne kroki. Wspomnianą przez Ciebie książkę poprzedziła publikacja Mówi Karpowicz Jarka Szody i Mirka Spychalskiego. Potem były Cienie, które zainaugurowały nową serię „Poezje”, i w końcu Twoja książka rozmów o Karpowiczu.
A jak Ty trafiłaś na Karpowicza? Skąd wzięła się ta fascynacja jego twórczością?
Jednym z miejsc, które studentki i, mniej liczni, studenci polonistyki w Poznaniu odwiedzali najczęściej – prócz rozlicznych knajp, o których myślę z równym sentymentem – była księgarnia Arsenał na Starym Rynku. W niej kupiłam za kilka złotych przecenione Słoje zadrzewne. Przejrzałam tom, tomiszcze właściwie, jeszcze w księgarni i pomyślałam sobie, że skoro jestem tak wstrząśnięta (może bardziej faktem, że niewiele o autorze tych i takich wierszy wiedziałam aniżeli samymi tekstami), mając w dłoniach wydany tom żyjącego poety, to doprawdy trudno nazwać, co musiał czuć Zenon Przesmycki ps. Miriam – odkrywca, popularyzator i wydawca Norwida podczas spotkania z wierszami. Lingwiści dokonali zresztą kolejnego, zbiorowego „skrętu w polskiej poezji”, który zapowiedział Norwid. Urzekł mnie rozmach kupionego tomu. Zbiory poetyckie potrafią być przebogate z trzydziestoma wierszami między okładkami. Karpowicz złożył setki stron. Wierszy wybranych, ale to nie miało wielkiego znaczenia. I rodzaj podziwu dla jego planu totalnego został mi do dziś. A także dla potrzeby odczucia przez autora jedności tych tekstów, a siebie jako pierwszego poety. Pewnie dlatego tak często powtarzał zdanie Rainera Marii Rilkego z „Listów do młodego poety” – usiłował powiedzieć, jakby był pierwszym człowiekiem: co widzi, czym żyje, co kocha i traci.
Kupiłaś za kilka złotych jedną z największych przygód swojego życia. Bilet, który stał się jak dożywotni karnet wstępu na wszystkie występy ulubionego artysty.
Przypis – wtedy ulubionego. Później ważnego, bo – czasami pokrętnie – doprowadził mnie do prawdziwie ważnych twórców z mojego dziś. Ale jak u Roberta Frosta: pewnie wszystko wzięło się z tego, że to jego wybrałam.
W 2010 roku przygotowałaś dla Biura Literackiego zbiór W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza.
I to rzeczywiście była przygoda. Podążałam śladami poety najpierw pod Wilno do Zielonej, gdzie się urodził. Później, niewiele myśląc, złożyłam grant na wyjazd do Chicago i Nowego Jorku, by móc porozmawiać z tamtejszymi jego przyjaciółmi i znajomymi, pozyskać materiały, zdjęcia, dokumenty. A jako że grant – ku swojemu niekłamanemu zdziwieniu – dostałam, poleciałam. I to było przeżycie, nie tylko z powodu Karpowicza: długich i miłych godzin w Bibliotece Polskiej w Chicago, gdzie niegdyś pracowała jego żona, przytulania się do jej ulubionego drzewa, siedzenia na schodach ich byłego domu, kawy u jego ucznia i przyjaciela prof. Franka Kujawinskiego, kupna książek, między innymi tamtejszego poety Carla Sandburga, autora bez wątpienia ulubionej przez Karpowicza definicji poezji („To dziennik zwierząt morskich, które żyją na ziemi, a chciałyby latać”). Ale – wiadomo – New York, New York, rollercoaster. Nagrałam tam rozmowę z Anną Frajlich. Spotkałyśmy się w Museum of Modern Art, gdzie pokazała mi listy od Karpowicza, także akapit, gdzie peryfrazował poezję jako tę „która nim tak strasznie pomiata”. Z prof. Bożeną Nowicką McLees spotkałyśmy się już wcześniej, w Tatrach, gdy przyleciała na wakacje z Chicago. Była niezastąpioną przewodniczką po korytarzach wydziału Uniwersytetu of Illinois, gdzie Karpowicz pracował.
Osób z którymi rozmawiałaś było znacznie więcej.
Każde z tych spotkań, rzadziej wymian listów, żywo pamiętam: z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem w Puszczykowie, z Bogusławą Latawiec i prof. Edwardem Balcerzanem, z Janem Stolarczykiem (niedawno znalazłam fotografię, na której wspina się na jabłoń we wrocławskim ogrodzie Karpowiczów i podaje mi owoce), ze Stanem Borysem, Kazimierzem Braunem, Czesławem Karkowskim, Bogusławem Kiercem, Bohdanem Rubchakiem, Ryszardem Sawickim, Mirosławem Spychalskim, Tamarą Trojanowską, Krystyną Budniewską, Zofią Bukowską, Zygmuntem Dyrkaczem, Izabelą Filipiak, Arturem Grabowskim, Marianem Grześczakiem, Małgorzatą Kot, Stanisławem Srokowskim, Piotrem Śliwińskim, Tomaszem Tabako, Marią Zakrzewską…
Pamiętam, że w kilku recenzjach, które towarzyszyły premierze książki, jaka ukazała się dokładnie w piątą rocznicę śmierci Tymka, pisano o jego „uwodzicielskiej sile”, a obraz, jaki wyłaniał się po lekturze tych rozmów, był „chropowaty, dyskusyjny, nierówny, rozpęknięty i zgrzytliwy”. Czy takiego Karpowicza spodziewałaś się poznać, gdy zaczynałaś te rozmowy?
U początku miałam w głowie tych kilka opowieści i mitów, które skrzętnie pielęgnował na własny temat – różne wersje historii o tym, jak stracił rękę, ukuwanie życia w paradygmacie norwidowskim, poświęcenie przy chorującej i umierającej żonie, jego własna choroba. Byłam wtedy o wiele młodsza, robiło to na mnie większe wrażenie. Dziś wiem, że nie był to żaden poetycki ryt, ale zwyczajnie okrutne koleje losu. Nie mieli dzieci, bo on nie chciał. Maria Karpowicz porzuciła wszystko, co kochała, nie przestała tęsknić za uczeniem polskiego, i pojechała za nim. Raczej dopiero po latach spoglądam więc na Karpowicza jako człowieka inaczej niż bezpośrednio po zebraniu tego chropowatego wielogłosu.
Nie korci Cię, żeby napisać kiedyś biografię Karpowicza? Gdyby Biuro było we Wrocławiu nawet coś takiego Ci proponowałem. Chętnie bym wrócił do tego pomysłu. Pytanie tylko, czy udałoby się nam znaleźć partnerów, którzy uznaliby taki projekt za warty wsparcia? Nawet w najlepszych wrocławskich czasach ówczesne władze nie były taką książką zainteresowane.
Uleciał mi z głowy ten pomysł. Sama taką książkę chętnie bym przeczytała. Ale z werwą napisałabym chyba tylko fragmenty chicagowskie – więc raczej zur Sache niż zur Person. Jak wyglądały uniwersyteckie zajęcia i tamtejsze spotkania Karpowicza? Ile wniósł do slawistyki w Stanach? Jak toczyły się spotkania w środowisku „2B”? Jak tłumaczenie Norwida? Książki albo rozdziału o polonistyce w Chicago – nie odmówię. Chyba jeszcze nie odsapnęłam po biografii Józefa Rotblata, ponadto: trudno będzie już w ten sposób zżyć się z następnym bohaterem, tego bohatera od pierwszego wejrzenia już znalazłam. A pisanie biografii – pożyczam to porównanie od Agama Zagajewskiego – to naprawdę zadanie dla długodystansowca.
Od zawsze męczy mnie pytanie, dlaczego Karpowicz zdecydował się na ucieczkę z Wrocławia. Gdy mógł już wrócić do Polski, nie zdecydował się na powrót tutaj. Swój dom na Krzykach odwiedził ledwie kilka razy. Mam z tym miastem swoje dobre wspomnienia, ale doświadczyłem tutaj od różnych ludzi wielu przykrości. Znam kilka osób, które miały podobne przeżycia. Gdyby Tymek tutaj wrócił w latach 90., pewnie jego twórczość mogłaby być wówczas inaczej czytana, a autor jeszcze za życia znowu byłby doceniony, tak jak na to od zawsze zasługiwał.
Nie jestem pewna. Miał życie w Chicago, współpracowników, środowisko, dom, książki, wsparcie, pewnie jednak lepsze widoki na pomoc medyczną, cokolwiek pewnego. Ponadto może Wrocław to jednak nie Kraków, może był wtedy za mały na dwóch tej rangi poetów: Różewicza i Karpowicza? To już za wiele na metr kwadratowy. I Karpowicz, zdaje się, to przeczuwał. I wreszcie: Słoje zadrzewne ukazują się w 1999 roku – poecie brakuje dwóch lat do osiemdziesiątki. Wiadomo, co się mówi o starych drzewach.
Skoro drzewa to porozmawiajmy o Zmyślonym człowieku.
Poezja Karpowicza długo kojarzyła mi się z konwulsją, histerią słowną, sytuowałam ją daleko poza jasnością. Te wiersze ze mną nie zostały. Chciałam więc dać czytelniczkom i czytelnikom książki mojego najbliższego Karpowicza.
Czy jakiś wpływ na Twoje prace miał początek pandemii?
Na pewno tak. Wokół dużo niepokoju, akurat zamknięte były lasy, wychodziłam biegać późnym wieczorem, czułam się odcięta od wszystkiego, co daje mi siłę – od lasu, od ludzi, od spotkań. Została tylko poezja. Poezja i seriale; choć na początku i one nie, bo nie miałam stałego łącza. Więc naprawdę: poezja i więcej nic.
Pomogły Ci też fiszki, rękopisy i dokumenty Karpowicza.
Miałam na biurku wykonane przez Tymoteusza Karpowicza w Chicago już pożółkłe kserokopie stron z książki Richarda Cavendisha Man, Myth and Magic: The Illustrated Encyclopedia of Mythology, Religion and the Unknown. I zauważyłam, że interesowały go między innymi hasła: las, drzewa, oddech, odosobnienie, zieleń, milczenie, wegetacja, powietrze oraz wiatr.
I one stały się dla Ciebie kluczem do wyboru wierszy.
Las często sygnalizował w jego twórczości aluzję, gąszcz intertekstualności, żywioł poezji. Czytał go, będąc spadkobiercą Przybosia, autora wiersza „W głąb las”, i Bolesława Leśmiana („Więc las pokochaj! Nic nie ma prócz lasu!”). Jeden podzbiór tworzą zatem wiersze oddychające lasem, wiersze drzewne, należące do nurtu uważnościowego, medytacyjnego jego twórczości, mniej wyraźnego niż ów oparty na polimorficzności, labiryntowatości, zbadany tak skrupulatnie przez Bartosza Małczyńskiego, ów bliski fizjologiczności, interesujący niegdyś Joannę Mueller, związany z cyklicznością fraz i jednocześnie niepowtarzalnością, który opisała Magdalena Kokoszka, a wreszcie z zamachem na totalność, kabalistyczność, genezyjskość, któremu dwie imponujące książki poświęcił Władysław Włoch.
Są też kanoniczne dla Karpowicza wiersze.
Zaproponowałam „lekcję ciszy”, która dał tytuł Dedeciusowej antologii polskiej poezji. Jest też „rozkład jazdy”, „księga eklesiastesa”, „non omnis moriar”, „sen”.
Jestem pewien, że ten wybór odniesie sukces. Co najmniej taki, jak Credo Tadeusza Różewicza w wyborze Jana Stolarczyka i Prawdziwe życia bohatera Rafała Wojaczka opracowane przez Bogusława Kierca. Teraz, gdy opublikowane zostały już wszystkie tomy dzieł zebranych z wierszami autora, pozostają nam nowe odczytania i nowe wybory. Mimo tego wszystkiego, co udało się przez te piętnaście lat zrobić dla twórczości Karpowicza, wciąż trzeba dla jego poezji zdobywać nowych czytelników. Festiwal Biura Literackiego znowu ma nową publiczność, taka odnowa następuje co kilka lat. Czy Karpowicz może zainteresować i to pokolenie autorów oraz czytelników?
Jakaś część z tej magicznej stałej Enzensbergera 1354 na pewno przylgnie do Karpowicza. Jan Stolarczyk odnalazł niedawno kilka jego niepublikowanych dotąd wierszy, ukazują się jego eseje, przywracamy Poezję niemożliwą, powstają prace lokujące go w nowych kontekstach, pojawiają się – czasem jako sezonowe mody, czasem osadzające się na długo – nowe kategorie opisu poezji w ogóle. Nie martwię się o czytelników Karpowicza. Zawsze jakaś dziesiątka szalonych – nawiązuję do Peipera – mu przybędzie.
Oby tak było! Dziękuję Ci za książkę, za wszystko, co dla Karpowicza robisz od lat i za tę rozmowę.
Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.
Urodziła się w 1981 roku. Poetka, badaczka. Pracuje jako profesor w Instytucie Slawistyki Polskiej Akademii Nauk oraz jako nauczycielka języka polskiego w jednej z poznańskich szkół. Współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Józefa Rotblata. Ostatnio wydała: Miejsce i imię. Poeci niemieckojęzyczni żydowskiego pochodzenia, Słyszysz? Synagoga. Wychodząc spod poznańskiej synagogi przy Wronieckiej oraz Żuraw z origami. Opowieść o Józefie Rotblacie. Redaktorka wielu książek zbiorowych (poświęconych m.in. Ingeborg Bachmann, Paulowi Celanowi czy Fernandowi Pessoi). Autorka tomów poetyckich: lele, wewe, tego dnia. W Biurze Literackim opublikowała zbiory wierszy: przyszli niedokonani (2018) oraz ploso (2020), a dekadę temu – złożoną z wywiadów (m.in. z Edwardem Balcerzanem, Stanem Borysem, Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem, Ewą Sułkowską-Bierezin, Janem Stolarczykiem, Marianem Grześczakiem) – książkę W cztery strony naraz. Portrety Tymoteusza Karpowicza. Redagowała także tom esejów Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się w 2019 roku we Wrocławiu.
127. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
126. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jakubem Głuszakiem i Magdaleną Kleszczewską, towarzysząca premierze książki Adrienne Rich Fenomenologia gniewu. 21 wierszy politycznych w tłumaczeniu Jakuba Głuszaka, Magdaleny Kleszczewskiej i Magdaleny Kunz, wydanej w Biurze Literackim 2 grudnia 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Gutorowem, towarzysząca premierze książki Żółte popołudnie, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
125. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Michałem Lipszycem, towarzysząca premierze książki 46 wierszy ortonimicznych Fernando Pessoi w tłumaczeniu Michała Lipszyca, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Wiersze chicagowskie Carla Augusta Sandburga w tłumaczeniu Jacka Dehnela, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Kubą Kulasą, towarzysząca premierze książki Szczęśliwa ręka, wydanej w Biurze Literackim 4 listopada 2025 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Trzy kobiety, wydanej w Biurze Literackim 6 maja 2025 roku.
Więcej
Burmistrz Dariusz Chromiec i pomysłodawca festiwalu Po Stronie Kultury 2025 Artur Burszta otwierają święto kultury, wdzięczności i solidarności w Stroniu Śląskim.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Kubek na tsunami, wydanej w Biurze Literackim 7 października 2025 roku.
Więcej
121. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca premierze książki Co chciałem powiedzieć Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 9 września 2025 roku.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Granice literatury”.
Więcej
117. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
115. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie z udziałem Ingi Iwasiów, Justyny Sobolewskiej i Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
Więcej
113. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
111. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
109. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
108. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
107. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
106. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
105. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
104. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
103. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
102. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
101. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
100. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie z udziałem Matteo Bussoli, Katarzyny Skórskiej i Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
98. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
97. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
96. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Impresja Joanny Roszak na temat poezji Klaudyny Saczuk, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.
Więcej
Dwudziesty piąty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Czytanie z książki om z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
Więcej
Rozmowa Oli Kołodziejek z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa, wydanej w Biurze Literackim 18 marca 2024 roku.
Więcej
95. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Przyszłość literatury” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
94. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
93. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
92. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Impresja Joanny Roszak na temat prozy Tomasza Krasińskiego, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte prozą 2023”.
Więcej
Fragmenty książki Poezja w odcinkach. Wiersze w czasach Netflixa Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 19 lutego 2024 roku.
Więcej
90. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Głos Joanny Roszak w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
Więcej
87. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
86. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący premierze książki om, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Rozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Fragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
84. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Recenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
Więcej
Fragmenty zapowiadające książkę Om Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Czytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
Więcej
Zapis całego spotkania autorskiego podczas Portu Wrocław 2009.
Więcej
82. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
Więcej
81. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
80. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
79. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
78. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?” autorstwa Artura Burszty i Grzegorza Jankowicza.
Więcej
77. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
76. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Fragmenty zapowiadające książkę Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2022 roku.
Więcej
69. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
68. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis rozmowy Artura Burszty z Hubertem Zemlerem z 67. odcinka „Strony A, strony B”.
Więcej
67. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
66. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
65. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
64. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
62. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
61. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
60. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Janem Stolarczykiem, towarzysząca premierze książki Odwrócona strefa, wydanej w Biurze Literackim 13 grudnia 2021 roku.
Więcej
59. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
58. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
57. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie wokół książek Niebo w jeżynach Natašy Kramberger i Magnetyczna Góra Réki Mán-Várhegyi z udziałem Agnieszki Judyckiej, Natašy Kramberger, Réki Mán-Várhegyi, Juliusza Pielichowskiego i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Dariuszem Sośnickim towarzysząca premierze książki Po domu, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2021 roku.
Więcej
55. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Przemysławem Dakowiczem towarzysząca premierze książki Wiersze odzyskane, wydanej w Biurze Literackim 4 października 2021 roku.
Więcej
Czytanie z książki ploso z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
51. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
50. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
49. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
48. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
47. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
46. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
45. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
44. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
43. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
42. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
41. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
40. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
39. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
38. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
37. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
35. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
33. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
32. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
31. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie wokół książki Świat w ogniu Charlesa Bernsteina z udziałem Charlesa Bernsteina, Kacpra Bartczaka, Jerzego Jarniewicza i Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej
30. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
29. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
28. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
11. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Głos Artura Burszty w debacie „Ludzie ze Stacji”.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, towarzysząca wydaniu książki Bohdana Zadury Sekcja zabójstw, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2020 roku.
Więcej
Szkic Joanny Roszak towarzyszący wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Spotkanie z udziałem Beaty Guli, Sylwii Głuszak oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bogusławem Kiercem, towarzysząca wydaniu książki Rafała Wojaczka Prawdziwe życie bohatera, która ukazała się w Biurze Literackim 11 maja 2020 roku.
Więcej
2. odcinek cyklu „Strona A, strona B” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Michała Domagalskiego z Joanną Roszak, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
Autorski komentarz Joanny Roszak, towarzyszący wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
Rozmowa Aleksandry Olszewskiej z Arturem Bursztą, towarzysząca wydaniu książki Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego Gdyby ktoś o mnie pytał, która ukazała się w Biurze Literackim 11 marca 2020 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Joanny Roszak Ploso, która ukaże się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
10. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie z udziałem Justyny Czechowskiej, Aleksandry Szymańskiej oraz Artura Burszty w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
Więcej
9. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Najdziwniejsze, wydanej w Biurze Literackim 28 października 2019 roku.
Więcej
8. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Szkic Artura Burszty towarzyszący wydaniu almanachu Wiersze i opowiadania doraźne 2019, który ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2019 roku.
Więcej
7. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Spotkanie w ramach Stacji Literatura 23, w którym udział wzięli Mazen Maarouf, Joanna Roszak i Bartosz Krajka.
Więcej
6. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Zapis rozmowy Artura Burszty z Bohdanem Zadurą, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Więcej
5. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Czytanie z książki Przyszli niedokonani z udziałem Joanny Roszak w ramach festiwalu Stacja Literatura 23.
Więcej
5. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
4. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty i Oli Olszewskiej z Filipem Łobodzińskim, towarzysząca wydaniu książki Patti Smith Nie gódź się, która ukazała się w Biurze Literackim 18 lutego 2019 roku.
Więcej
3. odcinek cyklu „Misje niemożliwe” autorstwa Artura Burszty.
Więcej
2. odcinek cyklu „Misje niemożliwe”.
Więcej
Spotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Martą Podgórnik, towarzysząca wydaniu książki Mordercze ballady, która ukazała się w Biurze Literackim 7 stycznia 2019 roku.
Więcej
1. odcinek cyklu „Misje niemożliwe”.
Więcej
Rozmowa Joanny Roszak z Anną Podczaszy, towarzysząca wydaniu książki Grymasy Anny Podczaszy, z ilustracjami Zuzanny Orlińskiej, która ukazała się w Biurze Literackim 26 listopada 2018 roku.
Więcej
Dyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
Więcej
Rozmowa Romana Honeta z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani, wydanej nakładem Biura Literackiego 5 lutego 2018 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Przyszli niedokonani Joanny Roszak, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 22 stycznia 2018 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Mają Pflüger. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Biagio Guerra. Prezentacja w ramach cyklu „Mecenat dla literatury”.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „Czytam naturalnie 2017”.
Więcej
Na pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem „Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.
Więcej
Na pytania z ankiety Artura Burszty odpowiadają uczestnicy 2. Europejskiego Forum Literackiego, które pod hasłem „Mecenat dla literatury” odbędzie się 8 i 9 września w ramach Stacji Literatura 22 w Stroniu Śląskim.
Więcej
Zapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Tłumacze opowiadają o książkach Żółte popołudnie Wallace’a Stevensa, Tomasz Mroczny. Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota oraz Dokumenty mające służyć za kanwę Raymonda Roussela. Nagranie zrealizowano podczas festiwalu Port Wrocław 2009
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.
Więcej
Zapis spotkania „100 wierszy polskich stosownej długości” podczas festiwalu Port Literacki 2015.
Więcej
Esej Joanny Roszak towarzyszący premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
Więcej
Rozmowa Joanny Roszak z Bogusławem Kiercem towarzysząca premierze piatego tomu Dzieł zebranych Tymoteusza Karpowicza, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 13 kwietnia 2015 roku.
Więcej
Rozmowa Przemysława Rojka z Arturem Bursztą, autorem wyboru wierszy w antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2015 roku.
Więcej
Głos Artura Burszty w debacie „Po co nam nagrody?”.
Więcej
Z Piotrem Matywieckim rozmawiają Emilia Kledzik i Joanna Roszak.
Więcej
Głos Joanny Roszak w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
Więcej
Wprowadzenie do debaty „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jurijem Andruchowyczem, towarzysząca premierze książki BEgzotyczne ptaki i rośliny, wydanej w Biurze Literackim 3 marca 2007 roku.
Więcej
Głos Joanny Roszak w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
Więcej
Esej Joanny Roszak o twórczości Tymoteusza Karpowicza.
Więcej
Głos Artura Burszty w debacie „Być poetą dzisiaj”.
Więcej
Głosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Krzysztofem Jaworskim, towarzysząca premierze książki Dusze monet, wydanej w Biurze Literackim 29 stycznia 2007 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Bartłomiejem Majzlem, towarzysząca premierze książki Biała Afryka, wydanej w Biurze Literackim 16 stycznia 2006 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Mirosławem Spychalskim, towarzysząca premierze książki Mówi Karpowicz, wydanej w Biurze Literackim 11 listopada 2005 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.
Więcej
Rozmowa Artura Burszty z Jerzym Jarniewiczem, towarzysząca premierze książki Oranżada, wydanej w Biurze Literackim 28 września 2005 roku.
Więcej
Szkic Joanny Roszak towarzyszący wydaniu książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Komentarz Tymoteusza Karpowicza, przytoczony w związku z wydaniem książki Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Fragment zapowiadający książkę Tymoteusza Karpowicza Zmyślony człowiek, w opracowaniu Joanny Roszak, która ukaże się w Biurze Literackim 24 czerwca 2020 roku.
Więcej
Recenzja Anity Jarzyny, towarzysząca premierze książki om Joanny Roszak, wydanej w Biurze Literackim 11 września 2023 roku.
Więcej
Recenzja Karoliny Kurando, towarzysząca wydaniu książki ploso Joanny Roszak, która ukazała się w Biurze Literackim 13 kwietnia 2020 roku.
Więcej
Recenzja Kamila Nolberta z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się w czasopiśmie „Topos”.
Więcej
Recenzja Sylwii Sekret z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się na stronie Lubimyczytać.pl.
Więcej
Recenzja Przemysława Koniuszego z antologii 100 wierszy polskich stosownej długości, która ukazała się 5 czerwca 2015 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
Więcej
Autorski komentarz do wiersza Macieja Roberta będącego poetycką wariacją na temat antologii 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Esej Marcina Jurzysty towarzyszący premierze książki 100 wierszy polskich stosownej długości w wyborze Artura Burszty, która ukazała się 23 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
Więcej
Recenzja Agnieszki Jeżyk z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak, która ukazała się 5 lipca 2010 roku na stronie czytelnia.onet.pl.
Więcej
Recenzja Pawła Sarny z książki W cztery strony naraz. Portrety Karpowicza Joanny Roszak.
Więcej