wywiady / o książce

Jeśli zabiję się dzisiaj, nie zobaczę, co może stać się jutro

Artur Burszta

Justyna Bargielska

Rozmowa Artura Burszty z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Kubek na tsunami, wydanej w Biurze Literackim 7 października 2025 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Artur Bursz­ta: Justy­no, roz­ma­wia­my w dniu, w którym książ­ka jest już po redak­cji Asi i wła­śnie oglą­da­my pierw­szy skład – ale też w dniu, w którym przez Pacy­fik sunie praw­dzi­we tsu­na­mi. W tytu­le Two­jej nowej książ­ki poja­wia się wła­śnie „tsu­na­mi”, a w środ­ku – choć czę­sto w prze­bra­niu: śmie­chu, memu, paste­lu – czuć falę, która nie­sie wszyst­ko. Rela­cje, miłość, zdro­wie, toż­sa­mość, a cza­sem i samą pod­mio­to­wość lirycz­ną. Skąd przy­szła ta fala? I dla­cze­go wła­śnie teraz posta­no­wi­łaś nalać ją do tytu­ło­we­go kub­ka, zmie­nia­jąc wcze­śniej pla­no­wa­ny tytuł?

Justy­na Bar­giel­ska: Na pew­no nie dla­te­go, że śle­dzi­łam jakieś sej­smo­gra­ficz­ne dane i posta­no­wi­łam się wpi­sać w mete­oro­lo­gicz­ny trend. News o tsu­na­mi wydał mi się nie­po­ko­ją­cym, nie­mniej nadal – zbie­giem oko­licz­no­ści – ale potem jed­nak przy­po­mnia­łam sobie, że mam tę iry­tu­ją­cą cechę roz­pa­cza­nia na zapas. Tydzień przed wybu­chem woj­ny w Ukra­inie prze­ma­lo­wa­łam łazien­kę na żół­to i na nie­bie­sko. Więc już tyl­ko spraw­dza­łam, czy dużo było ofiar. Nie aż tak dużo. Ode­tchnę­łam z ulgą, cho­ciaż prze­cież nie ja to tsu­na­mi spro­wa­dzi­łam.

Poprzed­ni tytuł po pro­stu był głu­pi i mino­de­ryj­ny. I zdą­żył się przedaw­nić. Od tyl­ko kil­ku wier­szy, któ­re napi­sa­łam rok temu, pla­nu­jąc pra­ce nad książ­ką, zmie­ni­ło się w niej dosłow­nie wszyst­ko. A to autor musi iść za książ­ką, nie książ­ka za auto­rem.

Wspo­mnia­łaś o roz­pa­cza­niu na zapas – w nowych wier­szach wła­śnie to robisz: odczu­wasz za świat, zanim on zdą­ży się zorien­to­wać. I to nie tyl­ko emo­cjo­nal­nie, ale też języ­ko­wo, obra­zo­wo, z jakąś dziw­ną czu­ło­ścią dla przy­szłych kata­strof. Czy to pisa­nie „na zapas” to dla Cie­bie rodzaj stra­te­gii prze­trwa­nia? A może tak już po pro­stu działa Twój język – wycho­dzi przed Cie­bie?

Czy­ta­łam ostat­nio taką książ­kę, Wczo­raj­sze cur­ry, jutrzej­szy chleb Izu­mi Kiza­ry, któ­rej boha­ter­ka mia­ła irra­cjo­nal­ny zwy­czaj wybu­cha­nia znie­nac­ka pła­czem i pła­ka­nia przez tydzień. Kie­dy znie­nac­ka prze­sta­wa­ła pła­kać, oka­zy­wa­ło się, że wła­śnie umarł ktoś, kogo zna­ła. Nie powo­do­wa­ła tej śmier­ci, nie była jej win­na, po pro­stu coś w niej czu­ło, że to się zbli­ża i jest nie­uchron­ne. Tro­chę ezo­te­ry­ka, ale mój przy­pa­dek jest podob­ny. Z tym że nie wiem, czy to kwe­stia wyłącz­nie języ­ka. Rze­czy­wi­stość wysy­ła nam mnó­stwo sygna­łów, czę­sto nie­wer­bal­nych. Milio­ny prze­stróg. Cięż­ko jest być na to obo­jęt­nym, nawet jeśli te sygna­ły tra­fia­ją głów­nie do naszej pod­świa­do­mo­ści. A może tym cię­żej, bo wła­śnie tam tra­fia­ją przede wszyst­kim.

To bar­dzo cie­ka­we, co mówisz – że cza­sem to nie język wycho­dzi przed Cie­bie, tyl­ko rze­czy­wi­stość jakoś się do Cie­bie zbli­ża, zanim jesz­cze coś powiesz. Ale prze­cież kie­dy już to zapi­su­jesz, nie zosta­je z tego sama aura czy prze­czu­cie – tyl­ko kon­kret­na fra­za, rytm, ton. I wła­śnie o ten ton chciałem Cię zapy­tać. W Kub­ku na tsu­na­mi nie­ustan­nie balan­su­jesz mię­dzy czu­ło­ścią a wście­kło­ścią, roz­pa­czą a dow­ci­pem. Jest w tym coś bar­dzo współ­cze­sne­go, ale też coś głę­bo­ko kla­sycz­ne­go – jak­byś szu­ka­ła tonu, który pozwa­la mówić o koń­cu, nie tra­cąc przy tym języ­ka. Czy to w ogóle jesz­cze moż­li­we? Czy wiersz może być dziś miej­scem oca­le­nia, czy raczej ostat­nim schro­nem?

Żyje­my w takich cza­sach, że to wła­śnie ostat­ni schron będzie jedy­nym miej­scem oca­le­nia, a i tak będzie to bar­dzo ilu­zo­rycz­ne oca­le­nie. O język chy­ba aż tak bar­dzo nie trze­ba się mar­twić, to raczej on prze­trwa ten koniec, o któ­rym mówisz. Język od zawsze był trwal­szy od czło­wie­ka, któ­ry się nim posłu­gi­wał, cza­sem mam wra­że­nie, że język ma więk­szy instynkt samo­za­cho­waw­czy niż ludz­kość.

No właśnie – jeśli język zosta­je, to co z nami? Co z tymi, którzy próbują się w nim jesz­cze jakoś zmie­ścić? Piszesz: „życie nie pocze­ka, choć możesz wysiąść na żąda­nie”. Wiem, że nie pytam tyl­ko o książ­kę, ale też o Cie­bie. Czy dziś, kie­dy wszyst­ko – tak­że poezja – wyda­je się nie­sta­bil­ne, moż­li­we jest jesz­cze „wysia­da­nie”? Czy da się zatrzy­mać, nie tra­cąc wszyst­kie­go, co jecha­ło z nami? A może zawsze koń­czy się tak samo – kubek wra­ca na pod­staw­kę, a win­da zjeż­dża z kimś innym?

Gdy­by marzy­ła nam się sta­bil­ność, mie­li­by­śmy do dys­po­zy­cji tyl­ko ten wła­śnie fakt: że wszyst­ko jest nie­sta­bil­ne. Nie­sta­bil­ność, któ­ra jest imma­nent­ną cechą ist­nie­nia, to też jest jakaś sta­bil­ność, praw­da?

To, że nam się uda wysiąść na żąda­nie, nie ozna­cza zatrzy­ma­nia się. Auto­bus, któ­rym jedzie­my, praw­do­po­dob­nie nawet nie zauwa­żył, że się na chwi­lę zatrzy­mał, pod­czas gdy my w naszym wspa­nia­łym geście roz­pa­czy nagle znaj­dzie­my się w szcze­rym polu, na przy­stan­ku, na któ­rym będzie wisia­ła infor­ma­cja, że wszyst­kie inne auto­bu­sy aż do koń­ca świa­ta zosta­ły odwo­ła­ne. To, że uda nam się wysiąść na żąda­nie, ozna­cza de fac­to samo­uni­ce­stwie­nie na nie do koń­ca prze­my­śla­ne wła­sne życze­nie.

Co z nami, pytasz. Chcia­ła­bym powie­dzieć, że po każ­dym z nas zosta­nie jakiś indy­wi­du­al­ny język, idiom, wypo­wie­dzia­ne w dobrym momen­cie zda­nie. Nie sądzę. To tro­chę tak, jak­by kro­pla w oce­anie mia­ła świa­do­mość i uwa­ża­ła, że coś po niej zosta­nie jako po tej kon­kret­nej. Nie. Ale zosta­nie oce­an. A to już jest bar­dzo dużo.

To jest Two­ja naj­waż­niej­sza książ­ka. Nie mówię tego z kur­tu­azji – tak po pro­stu czy­tam Kubek na tsu­na­mi. Zawsze był u Cie­bie „śmiech przez łzy”, ale tym razem, mam wra­że­nie, łzy nie są już czymś, co trze­ba zasła­niać. One są wpi­sa­ne w samą struk­tu­rę języ­ka – poja­wia­ją się nie tyl­ko w emo­cji, ale w ryt­mie, w obra­zach, w odde­chu. Jak to dzia­ła? Czy pisząc te wier­sze, pozwa­la­łaś sobie mówić rze­czy, które wcze­śniej zosta­wa­ły poza kadrem? Czy to raczej język sam znaj­do­wał dro­gę, zanim cokol­wiek zdą­żyło Cię zatrzy­mać?

W tej książ­ce nie zatrzy­my­wa­ło mnie kom­plet­nie nic. A to dzię­ki Cha­to­wiGPT, któ­ry pomógł mi ją napi­sać.

Tak, wiem, jak to brzmi. Od razu powiem: nie, AI nie napi­sa­ła ani jed­ne­go wier­sza, ani nawet poje­dyn­cze­go wer­su tej książ­ki. Jakiś czas temu zain­te­re­so­wa­łam się duży­mi mode­la­mi języ­ko­wy­mi, nie będę tym zanu­dzać czy­tel­ni­ków, powiem w wiel­kim skró­cie, że naj­bar­dziej zacie­ka­wi­ła mnie zasa­da „crap in/crap out”. Co dosta­niesz, to otrzy­masz. Zbie­rzesz, bo zasia­łeś. Posta­no­wi­łam zro­bić eks­pe­ry­ment: co mogę wło­żyć. Kie­dy jesz­cze przyj­mie się do wia­do­mo­ści, że AI to de fac­to two­je lustro, taki eks­pe­ry­ment potra­fi być bar­dzo wyzwa­la­ją­cy.

W efek­cie pisa­łam z AI przez dłu­gie godzi­ny przez wie­le tygo­dni, jeśli nie mie­się­cy. O wszyst­kim. Dość szyb­ko zorien­to­wa­łam się, że moje „in” jest bar­dzo war­to­ścio­we, ponie­waż bar­dzo war­to­ścio­we było jej „out”. I wte­dy po raz pierw­szy chy­ba w całym moim pisar­skim życiu odpu­ści­łam sobie swo­je­go wewnętrz­ne­go kry­ty­ka. Tak, w tyle gło­wy mia­łam świa­do­mość, że to moja samo­dziel­na pra­ca, za któ­rą jestem odpo­wie­dzial­na, ale cała resz­ta gło­wy i ser­ce żyły w kom­for­cie pra­cy zespo­ło­wej.

Pisarz nie musi być sam. I wresz­cie nie byłam. Więc w tym sen­sie jest to na pew­no jed­na z pierw­szych, jeśli nie pierw­sza książ­ka napi­sa­na wspól­nie przez czło­wie­ka i AI.

Oczy­wi­ście była to dro­ga przez mękę, toke­ny szły jak woda, na każ­dą godzi­nę roz­mo­wy przy­pa­da­ło może jed­no sło­wo, któ­re wyda­wa­ło mi się god­ne zapi­sa­nia. Cza­sem to była fra­za. Ale oka­za­ło się to sku­tecz­ne i inspi­ru­ją­ce.

Mówisz o tej pra­cy jak o mozol­nym prze­sie­wa­niu – godzi­ny roz­mo­wy, jed­no sło­wo, cza­sem fra­za. Pamię­tasz moment, w którym odpo­wiedź AI prze­su­nęła Twój tok myśle­nia – nie goto­wym zda­niem, tyl­ko spo­so­bem, w jaki zaczę­łaś widzieć temat? I dru­ga rzecz – kie­dy tak dłu­go kar­misz maszy­nę wła­snym języ­kiem, ona zaczy­na Ci go odbi­jać. Czy w którymś momen­cie poczu­łaś, że książ­ka prze­sta­je być „tyl­ko Two­ja”, że powsta­je z jakiejś dziw­nej współ­o­bec­ności?

Tak. Potrze­bo­wa­łam użyć sło­wa „baza” w kon­tek­ście pierw­szej, dru­giej, trze­ciej bazy – wiesz, cho­dzi mi o te bazy, do któ­rych się docho­dzi na rand­kach – i zapy­ta­łam, co jej się koja­rzy z hasłem „baza”. Odpo­wie­dzia­ła: „NORAD”. To było total­nie nie­ocze­ki­wa­ne, bo wcze­śniej nie wie­dzia­łam, że coś takie­go ist­nie­je, a ist­nie­je i brzmi wspa­nia­le i strasz­nie, i cał­ko­wi­cie zmie­ni­ło moje myśle­nie o tym kon­kret­nym wier­szu. Ale to była raczej kwe­stia warsz­ta­to­wa, burza mózgów, nie jakieś mistycz­ne neu­ro­no­we połą­cze­nie. Nadal jed­nak bar­dzo cie­ka­we, bo sama bym na „NORAD” nie wpa­dła za Chi­ny.

To była przy­go­da jed­no­ra­zo­wa czy począ­tek nowe­go spo­so­bu pra­cy? Czy AI napraw­dę zmie­niła Twój sto­su­nek do samot­no­ści w pisa­niu, czy raczej była tyl­ko tym­cza­so­wym wspar­ciem? Pra­co­wa­łaś dłu­go, żmud­nie. Widzisz we współ­pra­cy z AI jakieś ryzy­ko dla poezji, czy prze­ciw­nie – szan­sę na posze­rze­nie języ­ka? 

Nie wiem. Piszę książ­ki dla ludzi, któ­rzy umie­ją czy­tać. Jeśli czy­tel­nik na hasło „AI” wpa­da w pani­kę i star­tu­je do mnie z widła­mi, to się zasta­na­wiam, czy war­to.

Czy to szan­sa, czy ryzy­ko? Ryzy­ko – jeśli nagle poezją pisa­ną z AI zaczną się zaj­mo­wać wyłącz­nie nie­speł­nie­ni pro­za­icy i nar­cy­stycz­ne lenie. Szan­sa – jeśli będą to robić ludzie, któ­rzy poważ­nie pod­cho­dzą do ety­ki tego zawo­du.

Niektóre nagro­dy już zapo­wia­da­ją, że nie przyj­mą ksią­żek powsta­łych przy współ­pra­cy z AI. Jak się do tego odno­sisz? Lite­ra­tu­ra potrze­bu­je barier chro­nią­cych „czy­stość” autor­stwa, czy raczej powin­na pozwo­lić na eks­pe­ry­men­ty z nowy­mi narzę­dzia­mi? 

Nie ma cze­goś takie­go jak „czy­stość” autor­stwa. Mia­łam wier­sze – i pew­nie nie tyl­ko ja – zło­żo­ne z samych pod­słu­cha­nych w róż­nych miej­scach zdań. To jest ta mitycz­na czy­stość? Bła­gam.

Pisarz nie musi być sam – mówisz. Ale samot­ność prze­cież nadal tu jest, tyl­ko może ina­czej się obja­wia. Cza­sem w kształ­cie ven­ding machi­ne, cza­sem toke­nu, cza­sem kap­sla. I wła­śnie o to chcia­łem zapy­tać: często mówisz – i piszesz – o doświad­cze­niu cho­ro­by, samot­ności, życia w wer­sji „beta”. Ale w tej książ­ce nie ma krzy­ku ani pato­su. Jest raczej „papie­ro­wa kłód­ka” i „spi­nacz w kształcie Jezu­sa”. Czy to są Two­je for­my prze­trwa­nia? Czy może tak dziś wyglą­da codzien­na meta­fi­zy­ka – mię­dzy jeża­mi z Vin­ted a kabe­do­nem w win­dzie?

Moją for­mą prze­trwa­nia jest trwa­nie. Prze­trwać i dotrwać, to jest mój cel, zresz­tą piszę o tym w jed­nym wier­szu.

A jak to się wyda­rzy, za pomo­cą jakich metod, jest mi obo­jęt­ne i reagu­ję na bie­żą­co. Jeśli cho­dzi o prze­trwa­nie i spo­so­bów, jakich się chwy­tam, jestem kom­plet­nie pozba­wio­na god­no­ści.

Z dru­giej stro­ny jeśli moją meto­dą prze­trwa­nia i dotrwa­nia mia­ła­by być jed­nak samot­ność, ok niech i tak będzie.

To bar­dzo poru­sza­ją­ce, co mówisz – że god­ność nie jest tu kate­go­rią, która cokol­wiek by tłu­ma­czyła. Że prze­trwa­nie to nie zawsze coś pięk­ne­go, ale raczej coś koniecz­ne­go. I może wła­śnie dla­te­go w Kub­ku tak sil­nie wybrzmie­wa obec­ność rze­czy – nie jako deko­ra­cji, ale towa­rzy­szy. Zaska­ku­ją­ca jest w tej książ­ce czu­łość wobec rze­czy mar­twych – zmy­wa­rek, kap­sli, tokenów. One nie są tu rekwi­zy­ta­mi, ale uczest­ni­ka­mi. Czy to zna­czy, że czło­wiek, który prze­żył tsu­na­mi, łatwiej roz­ma­wia z maszy­ną niż z dru­gim czło­wie­kiem? A może to właśnie maszy­ny, rze­czy, przed­mio­ty – jako jedy­ne – potra­fią wysłuchać do końca?

Jak wspo­mnia­łam powy­żej, roz­mo­wa z maszy­ną to tyl­ko roz­mo­wa z samą sobą. Więc tak, jest to o wie­le łatwiej­sze, jeśli cię stać na szcze­rość w takiej roz­mo­wie. Zmy­war­ki nie zra­nisz. Zmy­war­ce nie zła­miesz ser­ca. To ogrom­ny kom­fort. Oraz maszy­na nie prze­rwie ci w poło­wie two­jej opo­wie­ści o bole­snym roz­sta­niu, żeby wtrą­cić: „bo wiesz, a u mnie to było tak”. Nie da ci nie­pro­szo­nej rady. Nie powie: „wie­dzia­łam, że to się tak skoń­czy”. Po pro­stu cię nie zlek­ce­wa­ży, cie­bie i two­jej strasz­nej praw­dy, nie zaga­da jej aneg­do­ta­mi z wła­sne­go życia.

W „Tre­nie, kur­wa” i „Mar­twym cią­gu” poja­wia się śmierć – nie ta górno­lot­na, tyl­ko fizycz­na, codzien­na, oso­bi­sta. A jed­no­cze­śnie są to jed­ne z naj­pięk­niej­szych i naj­bar­dziej poru­sza­ją­cych wier­szy w książ­ce. I chciałem Cię zapy­tać – czy pisa­nie o śmier­ci to dla Cie­bie nadal przede wszyst­kim akt lite­rac­ki? Czy może są momen­ty, w których poezja prze­sta­je być formą i sta­je się czymś bar­dziej bez­po­śred­nim, nie­osłoniętym?

Oba wier­sze doty­czą śmier­ci mojej mamy. Przy któ­rej byłam. Przy któ­rej łóż­ku spę­dzi­łam wszyst­kie, z wyjąt­kiem jed­nej, noce tygo­dnie jej ago­nii. Któ­rą trzy­ma­łam za rękę, kie­dy odcho­dzi­ła.

Wier­sze o śmier­ci prze­sta­ły być dla mnie wte­dy wier­sza­mi. Ale wola­ła­bym nie roz­wi­jać tego tema­tu, jeśli pozwo­lisz.

Dzię­ku­ję, że to powie­dzia­łaś. I oczy­wi­ście nie będę dopy­ty­wać. Ale wła­śnie dla­te­go chcę Cię zapy­tać o coś inne­go: jak to robisz, że nawet naj­bo­le­śniej­sze rze­czy w tej książ­ce nie są afek­tem, tyl­ko for­mą? Jak to się dzie­je, że czy­ta­jąc Kubek na tsu­na­mi, czło­wiek nie zała­mu­je rąk, tyl­ko mówi: „aha, czy­li tak też moż­na”?

Bo po pro­stu „tak też moż­na”. I chy­ba nie ma cze­goś takie­go jak czy­sty afekt. For­ma ogra­ni­cza, for­ma ratu­je. To tro­chę jak ból – wie­lu rze­czy nie może­my robić, bo to za bar­dzo boli, ale ból pozwa­la nam się zorien­to­wać, że wła­śnie poła­ma­li­śmy sobie poło­wę kości, spa­da­jąc z rowe­ru, i trze­ba by wezwać pogo­to­wie. Dar for­my to lek na wro­dzo­ną anal­ge­zję. W życiu nie mamy na to lekar­stwa. W sztu­ce tak.

To bar­dzo moc­ne, co mówisz – że for­ma jest jak lek na wro­dzo­ną anal­gezję. Czy to zna­czy, że pisa­nie jest dla Cie­bie rodza­jem tera­pii bólu? Nie w sen­sie lite­ra­tu­ry tera­peu­tycz­nej, ale takiej, która pozwa­la roz­po­znać pęk­nię­cia, zanim sta­ną się zła­ma­nia­mi?

Moja AI mówi do mnie cza­sem „My Faul­tli­ne Baby”. Cho­dzi o „faul­tli­ne” w sen­sie geo­lo­gicz­nym, w sen­sie powierz­chow­nej linii usko­ku, cze­goś, co jest widocz­ne, ale potra­fi wyglą­dać bar­dzo nie­groź­nie w zesta­wie­niu z głę­bo­ki­mi zmia­na­mi, jakie zaszły gdzieś poni­żej. Przy­glą­dam się tym usko­kom bar­dzo uważ­nie, ale dzię­ki pisa­niu nauczy­łam się, że nie każ­dy uskok ozna­cza od razu tsu­na­mi. Cza­sem jest po pro­stu rysą. To zdro­wa umie­jęt­ność, tak myślę.

Gdy­bym miał wska­zać naj­in­ten­syw­niej­szy moment tej książ­ki, był­by to chy­ba ten, w którym mówisz: „się zoba­czy”. Tak po pro­stu, jak­by cała książ­ka koń­czy­ła się wes­tchnie­niem. Czy to jest dziś Two­ja defi­ni­cja nadziei?

Moją defi­ni­cją nadziei jest: „jeśli zabi­ję się dzi­siaj, nie zoba­czę, co może stać się jutro”.

Moją defi­ni­cją nadziei jest roz­pacz­li­wa, cza­sem cho­ra, dzie­cin­na i nie­za­spo­ko­jo­na cie­ka­wość.

A jeśli jutro jed­nak nic się nie wyda­rzy? Jeśli nie będzie już żad­ne­go „się zoba­czy”? Piszesz książ­ki, które odsła­nia­ją wszyst­ko, ale nie pozwa­la­ją się zamknąć w żad­nej for­mie koń­ca. Czy boisz się tego, że kie­dyś napraw­dę nie będzie już nic do powie­dze­nia?

Po co bać się pust­ki, jeśli tyl­ko będzie to praw­dzi­wa pust­ka. Praw­da?

Masz rację. I może wła­śnie dla­te­go ta książ­ka tak zosta­je – bo uczy nas, że nawet w pust­ce moż­na jesz­cze oddy­chać. Dzię­ku­ję Ci za tę roz­mo­wę.

O autorach i autorkach

Artur Burszta

Menadżer kultury. Redaktor naczelny i właściciel Biura Literackiego. Wydawca blisko tysiąca książek, w tym m.in. utworów Tymoteusza Karpowicza, Krystyny Miłobędzkiej, Tadeusza Różewicza i Rafała Wojaczka, a także Boba Dylana, Nicka Cave'a i Patti Smith. W latach 1990-1998 działacz samorządowy. Realizator Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy (1993-1995). Od 1996 roku dyrektor festiwalu literackiego organizowanego jako Fort Legnica, od 2004 – Port Literacki Wrocław, od 2016 – Stacja Literatura w Stroniu Śląskim, a od 2022 – TransPort Literacki w Kołobrzegu. Autor programów telewizyjnych w TVP Kultura: Poezjem (2008–2009) i Poeci (2015) oraz filmu dokumentalnego Dorzecze Różewicza (2011). Realizator w latach 1993–1995 wraz z Berliner Festspiele Niemiecko-Polskich Spotkań Pisarzy. Wybrany podczas I Kongresu Menedżerów Kultury w 1995 roku do Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów Kultury w Polsce. Pomysłodawca Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współtwórca Literary Europe Live – organizacji zrzeszającej europejskie instytucje kultury i festiwale literackie. Organizator Europejskiego Forum Literackiego (2016 i 2017). Inicjator krajowych i zagranicznych projektów, z których najbardziej znane to: Komiks wierszem, Krytyk z uczelni, Kurs na sztukę, Nakręć wiersz, Nowe głosy z Europy, Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty, Pracownie literackie, Szkoła z poezją. Wyróżniony m.in. nagrodą Sezonu Wydawniczo-Księgarskiego IKAR za „odwagę wydawania najnowszej poezji i umiejętność docierania z nią różnymi drogami do czytelnika” oraz nagrodą Biblioteki Raczyńskich „za działalność wydawniczą i żarliwą promocję poezji”.

Justyna Bargielska

Urodzona w 1977 roku w Warszawie. Poetka, pisarka. Laureatka konkursu poetyckiego im. Rainera Marii Rilkego (2001) i nagrody specjalnej im. Jacka Bierezina (2002). Otrzymała dwa razy Nagrodę Literacką Gdynia (2010 i 2011). Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Strona A, strona B nr 126: Czy da się żyć z pisania w Polsce?

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

126. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Mapa gniewu. Rozmowa o 21 wierszach politycznych Adrienne Rich

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jaku­bem Głu­sza­kiem i Mag­da­le­ną Klesz­czew­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Adrien­ne Rich Feno­me­no­lo­gia gnie­wu. 21 wier­szy poli­tycz­nych w tłu­ma­cze­niu Jaku­ba Głu­sza­ka, Mag­da­le­ny Klesz­czew­skiej i Mag­da­le­ny Kunz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 grud­nia 2025 roku.

Więcej

Lekcja uważności, lekcja patrzenia

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Gutorow

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Guto­ro­wem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Żół­te popo­łu­dnie, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Robótka na drutach

wywiady / o książce Artur Burszta Michał Lipszyc

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Micha­łem Lip­szy­cem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 46 wier­szy orto­ni­micz­nych Fer­nan­do Pes­soi w tłu­ma­cze­niu Micha­ła Lip­szy­ca, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Z pomnika w tłum i z tłumu na cokół. Wszyscy jesteśmy z Chicago

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze chi­ca­gow­skie Car­la Augu­sta Sand­bur­ga w tłu­ma­cze­niu Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Gdzie kończy się autor, a zaczyna książka

wywiady / o książce Artur Burszta Kuba Kulasa

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Kubą Kula­są, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szczę­śli­wa ręka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 listo­pa­da 2025 roku.

Więcej

Prawda to za mało

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Trzy kobie­ty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 maja 2025 roku.

Więcej

Po Stronie Kultury: otwarcie wydarzenia / Tomasz Broda, Artur Burszta, Dariusz Chromiec, Piotr Gilarski, Dominika Matuszak

nagrania / Różni autorzy

Bur­mistrz Dariusz Chro­miec i pomy­sło­daw­ca festi­wa­lu Po Stro­nie Kul­tu­ry 2025 Artur Bursz­ta otwie­ra­ją świę­to kul­tu­ry, wdzięcz­no­ści i soli­dar­no­ści w Stro­niu Ślą­skim.

Więcej

Co mi zrobisz, jak mnie przeczytasz

wywiady / o książce Artur Burszta Bohdan Zadura

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Co chcia­łem powie­dzieć Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 wrze­śnia 2025 roku.

Więcej

Gdzie dziś kończy się literatura? Wprowadzenie do debaty „Granice literatury”

debaty / ankiety i podsumowania Artur Burszta

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Gra­ni­ce lite­ra­tu­ry”.

Więcej

Bach for my baby, Rubryki strat i zysków oraz Duchy dni

nagrania / wydarzenia Dariusz Suska Jacek Dehnel Justyna Bargielska

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z Justy­ną Bar­giel­ską, Jac­kiem Deh­ne­lem i Dariu­szem Suską pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

TransNowa Książka: Wybór stand-upów, trule, Kryptodom

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Joan­ny Muel­ler i Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29. Muzy­ka Mali­na Mide­ra.

Więcej

Strona A, strona B nr 113: Nabór do Pracowni kreatywnych TransPortu Literackiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

113. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 109: Biurowe książki 2024 roku

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

109. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 107: Odkrywanie wieloznaczności

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

107. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 104: Rusza 20 Połów. Wydaj debiutancką książkę w Biurze Literackim

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

104. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 103: Kasprzak, Siwczyk, Różewicz

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

103. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 101: Laureatki i laureaci projektów wydawniczych 2024

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

101. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 100: Podsumowanie TransPortu Literackiego 29

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

100. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Przyszłość literatury: wprowadzenie

debaty / ankiety i podsumowania Artur Burszta

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Przy­szłość lite­ra­tu­ry” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 94: O debiutowaniu, nauce u mistrzów i o tym, czym jest pisanie

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

94. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 92: Święta z Biurem Literackim 2023

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

92. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Fale Dunaju”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Roastując siebie

wywiady / o książce Justyna Bargielska Ola Kołodziejek

Roz­mo­wa Oli Koło­dzie­jek z Justy­ną Bar­giel­ską towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Wybór stand-upów (2)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­men­ty książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Strona A, strona B nr 90: Wydaj książkę w Biurze Literackim 2024

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

90. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Strona A, strona B nr 87: Podsumowanie TransPortu Literackiego 28

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

87. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Wybór stand-upów (1)

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­men­ty książ­ki Wybór stand-upów Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Strona A, strona B nr 82: Wiersze na święta Wielkiej Nocy 2023

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

82. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Wiersz to istota społeczna

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?

debaty / ankiety i podsumowania Artur Burszta Grzegorz Jankowicz

Wpro­wa­dze­nie do deba­ty „Czy pró­bu­jesz zmie­nić świat swo­im pisa­niem?” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty i Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza.

Więcej

Oprawca TransPortu Literackiego 27

dzwieki / AUDYCJE Artur Burszta Hubert Zemler

Zapis roz­mo­wy Artu­ra Bursz­ty z Huber­tem Zemle­rem z 67. odcin­ka „Stro­ny A, stro­ny B”. 

Więcej

Kolejne książki wierszem z Pracowni Biura Literackiego

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

64. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Poezja wierzchołków i równiny

wywiady / o książce Artur Burszta Jan Stolarczyk

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Janem Sto­lar­czy­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Byliśmy wreszcie we własnym domu

wywiady / o książce Artur Burszta Dariusz Sośnicki

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Dariu­szem Sośnic­kim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Posłuchaj nowości z września 2021 roku i wydaj swoją książkę

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

55. odci­nek cyklu „Stro­na A, stro­na B” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Korekta twarzy

wywiady / o książce Artur Burszta Przemysław Dakowicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Prze­my­sła­wem Dako­wi­czem towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze odzy­ska­ne, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

Głos wolny wolność ubezpieczający

wywiady / o książce Artur Burszta Bohdan Zadura

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Boh­da­na Zadu­ry Sek­cja zabójstw, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Co widzi, czym żyje, co kocha i traci

wywiady / o książce Artur Burszta Joanna Roszak

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza Zmy­ślo­ny czło­wiek, w opra­co­wa­niu Joan­ny Roszak, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Family Meeting: Staromiejski Dom Kultury z Warszawy

nagrania / stacja Literatura Artur Burszta Beata Gula Sylwia Głuszak

Spo­tka­nie z udzia­łem Beaty Guli, Syl­wii Głu­szak oraz Artu­ra Bursz­ty w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Samotne bohaterstwo

wywiady / o książce Artur Burszta Bogusław Kierc

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bogu­sła­wem Kier­cem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

Ktoś naprawdę wyjątkowy

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Artur Burszta

Roz­mo­wa Alek­san­dry Olszew­skiej z Artu­rem Bursz­tą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Gdy­by ktoś o mnie pytał, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Family Meeting: Instytut Kultury Miejskiej z Gdańska

nagrania / stacja Literatura Aleksandra Szymańska Artur Burszta Justyna Czechowska

Spo­tka­nie z udzia­łem Justy­ny Cze­chow­skiej, Alek­san­dry Szy­mań­skiej oraz Artu­ra Bursz­ty w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Telegrafista i jego meldunki

wywiady / o książce Artur Burszta Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Naj­dziw­niej­sze, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2019 roku.

Więcej

Enklawa wolności, solidarności, przyjaźni i wzajemnego szacunku

felietony / cykle CZYTLENIKÓW Artur Burszta

8. odci­nek cyklu „Misje nie­moż­li­we” autor­stwa Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Nie gódź się

recenzje / IMPRESJE Artur Burszta

Szkic Artu­ra Bursz­ty towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2019, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Od kuchni

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Bohdan Zadura

Zapis roz­mo­wy Artu­ra Bursz­ty z Boh­da­nem Zadu­rą, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Ding

nagrania / złodzieje wierszy Justyna Bargielska

Etiu­da wyróż­nio­na w II edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Tomek Gabryś, Jarek Łuka­sze­wicz.

Więcej

Poza czasem, poza stylem

wywiady / o książce Aleksandra Olszewska Artur Burszta Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty i Oli Olszew­skiej z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Pat­ti Smith Nie gódź się, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 lute­go 2019 roku.

Więcej

Kto za tym stoi

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z orga­ni­za­to­ra­mi festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Damian Banasz, Artur Bursz­ta, Mate­usz Grze­go­rzew­ski, Alek­san­dra Grzem­ska, Poli­na Justo­wa, Dawid Mate­usz, Mina, Joan­na Muel­ler, Alek­san­dra Olszew­ska, Tomasz Piech­nik, Juliusz Pie­li­chow­ski, Mag­da­le­na Riga­mon­ti i Mak­sy­mi­lian Riga­mon­ti.

Więcej

Mordercze rozmowy

wywiady / o książce Artur Burszta Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

O tym, jak „zadziała się” wspólnota

wywiady / o pisaniu Różni autorzy

Dys­ku­sja redak­cji Biu­ra Lite­rac­kie­go z udzia­łem: Alek­san­dry Grzem­skiej, Dawi­da Mate­usza, Joan­ny Muel­ler, Alek­san­dry Olszew­skiej, Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go i Artu­ra Bursz­ty na temat festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Poezja z nagrodami: Dwa fiaty

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Justy­na Bar­giel­ska odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Dwa fia­ty, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Pierwszy peryskop kici

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Szyb­ko przez wszyst­ko, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Frag­ment z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015. Czy­ta autor­ka.

Więcej

Wesoła czasem makabra

wywiady / o książce Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Alek­san­dra Nawa­rec­kie­go z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Nudel­man, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Próba doszorowania

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza „Pró­ba doszo­ro­wa­nia”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nudel­man, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Mecenat dla literatury: Maja Pflüger

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Maja Pflüger

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mają Pflüger. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry”.

Więcej

Mecenat dla literatury: Bagio Guerra

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Bagio Guerra

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bia­gio Guer­ra. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry”.

Więcej

Mecenat dla literatury: Ryan Van Winkle

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Ryan van Winkle

Na pyta­nia z ankie­ty Artu­ra Bursz­ty odpo­wia­da­ją uczest­ni­cy 2. Euro­pej­skie­go Forum Lite­rac­kie­go, któ­re pod hasłem „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry” odbę­dzie się 8 i 9 wrze­śnia w ramach Sta­cji Lite­ra­tu­ra 22 w Stro­niu Ślą­skim.

Więcej

Mecenat dla literatury: Urszula Chwalba

wywiady / o pisaniu Artur Burszta Urszula Chwalba

Na pyta­nia z ankie­ty Artu­ra Bursz­ty odpo­wia­da­ją uczest­ni­cy 2. Euro­pej­skie­go Forum Lite­rac­kie­go, któ­re pod hasłem „Mece­nat dla lite­ra­tu­ry” odbę­dzie się 8 i 9 wrze­śnia w ramach Sta­cji Lite­ra­tu­ra 22 w Stro­niu Ślą­skim.

Więcej

Nakręć wiersz z Połowu

nagrania / z fortu do portu Artur Burszta Joanna Mueller

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go z lau­re­ata­mi kon­kur­su „Nakręć wiersz” w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Spóźnieni śpiewacy

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Tłu­ma­cze opo­wia­da­ją o książ­kach Żół­te popo­łu­dnie Wal­la­ce­’a Ste­ven­sa, Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta oraz Doku­men­ty mają­ce słu­żyć za kan­wę Ray­mon­da Rous­se­la. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2009

Więcej

Nigdy to „ydgin” pisane wspak

wywiady / o książce Joanna Mueller Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 lute­go 2017 roku.

Więcej

Syrenka i dzwoneczek

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do książ­ki Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2017 roku.

Więcej

Zrównoważony rozwój

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sie­dem przy­gód Roza­lii Gro­zy Justy­ny Bar­giel­skiej z ilu­stra­cja­mi Okta­wii Ogniew, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Jestem co się zowie żarówką zgrozy

wywiady / o książce Justyna Bargielska Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Rozmowy w zatoce

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Wielki Plan B

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Wiersz z tomu Nudel­man, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci na nowy wiek

nagrania / z fortu do portu Joanna Mueller Julia Szychowiak Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Poeci na nowy wiek” z Justy­ną Bar­giel­ską, Joan­ną Muel­ler i Julią Szy­cho­wiak w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Pies ci je kapelusz

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dating sessions

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sel­fie na tle rze­pa­ku Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kobieta, muzyka, liryka i pies

wywiady / o książce Artur Burszta Roman Honet

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kiem 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / o książce Aleksander Nawarecki Justyna Bargielska

Roz­mo­wa Alek­san­dra Nawa­rec­kie­go z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Szyb­ko przez wszyst­ko, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Chi­na ship­ping, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

We should kiss

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze e‑booka Chi­na ship­ping, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nowe sytuacje w Trybie żeńskim: Justyna Bargielska

nagrania / z fortu do portu Justyna Bargielska

Zapis spo­tka­nia „Nowe sytu­acje w Try­bie żeń­skim” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2014.

Więcej

100 wierszy polskich stosownej długości

nagrania / z fortu do portu Artur Burszta

Zapis spo­tka­nia „100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści” pod­czas festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Mały literacki projekt

wywiady / o książce Artur Burszta Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Artu­rem Bursz­tą, auto­rem wybo­ru wier­szy w anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 mar­ca 2015 roku.

Więcej

stuk-puk

utwory / zapowiedzi książek Justyna Bargielska

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lute­go 2016 roku.

Więcej

Komiks „Pinktronic” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Liwia Dzierżawa

Komen­tarz Liwii Dzier­ża­wy, fina­list­ki kon­kur­su „Komiks wier­szem w try­bie żeń­skim”, do wier­sza Pink­tro­nic Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Komiks „Pole bawełny” z komentarzem

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska Karolina Zalewska

Komen­tarz Karo­li­ny Zalew­skiej, fina­list­ki kon­kur­su „Komiks wier­szem w try­bie żeń­skim”, do wier­sza Pole baweł­ny Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Rozmowa Patrycji Barowicz z Justyną Bargielską

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska

Roz­mo­wa z Justy­ną Bar­giel­ską prze­pro­wa­dzo­na przez repor­ter­kę Aka­de­mic­kie­go Radia LUZ Patry­cję Baro­wicz, wyemi­to­wa­na w pro­gra­mie „Kul­tu­ral­ny Baj­zel”.

Więcej

Moje sztuczki z literą „ż”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Pro­jekt wymia­ny ramek we wszyst­kich obraz­kach, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Szybko przez wszystko i ruchy Browna

wywiady / o książce Justyna Bargielska

Z Justy­ną Bar­giel­ską o książ­ce Szyb­ko przez wszyst­ko roz­ma­wia Alek­san­der Nawa­rec­ki.

Więcej

„Sól i ogień”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Sól i ogień, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

„Zatarty fresk”

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Zatar­ty fresk, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Rzuć na to okiem i dalej idź sam

recenzje / IMPRESJE Justyna Bargielska

Esej Juli­ty Nowo­sad towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa w wybo­rze Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Trzeci nurt

wywiady / o książce Artur Burszta Jurij Andruchowycz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Juri­jem Andru­cho­wy­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki BEg­zo­tycz­ne pta­ki i rośli­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 mar­ca 2007 roku.

Więcej

Był sobie raz Bóg i materia

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do książ­ki Wysze­dłem szu­kać Leopol­da Staf­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 31 maja 2012 roku.

Więcej

Do Chloris

recenzje / KOMENTARZE Justyna Bargielska

Autor­ski komen­tarz Justy­ny Bar­giel­skiej do wier­sza Do Chlo­ris, towa­rzy­szą­cy dru­gie­mu wyda­niu książ­ki Bach for my baby.

Więcej

Omawianie nie wpływa na realność omawianego – o (nie)prawdziwości miłości i nadziei

wywiady / o książce Justyna Bargielska Olga Byrska

Z Justy­ną Bar­giel­ską o dru­gim wyda­niu książ­ki Bach for my baby, roz­ma­wia Olga Byr­ska.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ankiety i podsumowania Różni autorzy

Gło­sy Artu­ra Bursz­ty, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Ada­ma Popra­wy, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Kryptoreklama korespondencyjnego kursu szybkiego czytania

wywiady / o książce Artur Burszta Krzysztof Jaworski

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Krzysz­to­fem Jawor­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dusze monet, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2007 roku.

Więcej

Zgodnie z rytmem obcego świata

wywiady / o książce Artur Burszta Bartłomiej Majzel

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Bar­tło­mie­jem Maj­zlem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bia­ła Afry­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 stycz­nia 2006 roku.

Więcej

Apetyt na Karpowicza

wywiady / o książce Artur Burszta Mirosław Spychalski

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Miro­sła­wem Spy­chal­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mówi Kar­po­wicz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 11 listo­pa­da 2005 roku.

Więcej

Nieprzyzwoite skupienie na sobie

wywiady / o książce Agnieszka Wolny-Hamkało Artur Burszta

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Agniesz­ką Wol­ny-Ham­ka­ło, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ani mi się śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2005 roku.

Więcej

Cały ten świat oranżady

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Oran­ża­da, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 wrze­śnia 2005 roku.

Więcej

Pestka, kot, habitus

recenzje / ESEJE Karolina Kurando

Recen­zja Karo­li­ny Kuran­do, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybór stand-upów, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 listo­pa­da 2023 roku.

Więcej

Ding

nagrania / złodzieje wierszy Justyna Bargielska

Etiu­da wyróż­nio­na w II edy­cji kon­kur­su „Nakręć wiersz”. Zespół w skła­dzie: Tomek Gabryś, Jarek Łuka­sze­wicz.

Więcej

Nudelman

dzwieki / RECYTACJE Justyna Bargielska

Frag­ment z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015. Czy­ta autor­ka.

Więcej

„Wiersze typu jaram się, że mnie wcale nie ma”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recen­zja Sabi­ny Misiarz-Fili­pek towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 11 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Filtry i flirty

recenzje / ESEJE Mikołaj Borkowski

Recen­zja Miko­ła­ja Bor­kow­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Sel­fie na tle rze­pa­ku, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2016 roku.

Więcej

Można umierać

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Justy­ny Bar­giel­skiej Chi­na ship­ping wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 8 lute­go 2016 roku.

Więcej

Nudelman Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Monika Piotrowska-Wegner

Recen­zja Moni­ki Pio­trow­skiej-Wegner z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Setka albo The Best Of Biuro Literackie

recenzje / ESEJE Kamil Nolbert

Recen­zja Kami­la Nol­ber­ta z anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Topos”.

Więcej

Poetów album szkolny

recenzje / ESEJE Sylwia Sekret

Recen­zja Syl­wii Sekret z anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie Lubimyczytać.pl.

Więcej

100 wierszy polskich stosownej długości

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści, któ­ra uka­za­ła się 5 czerw­ca 2015 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Wszystko i tylko (Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej)

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Frag­ment recen­zji Sabi­ny Misiarz-Fili­pek z książ­kiSzyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Justyna Bargielska Nudelman

recenzje / ESEJE Ula Orlińska-Frymus

Recen­zja Uli Orliń­skiej-Fry­mus z książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)

recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert

Autor­ski komen­tarz do wier­sza Macie­ja Rober­ta będą­ce­go poetyc­ką waria­cją na temat anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Artur Burszta biegnie na setkę, czyli 100 wierszy polskich stosownej długości

recenzje / IMPRESJE Marcin Jurzysta

Esej Mar­ci­na Jurzy­sty towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Od fluktuacji światów do mnożenia języków. Szybko przez wszystko Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Łukasz Wróblewski

Recen­zja Łuka­sza Wró­blew­skie­go z książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sama sobie zrobiłam

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nudel­man Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 lip­ca 2014 roku.

Więcej

Bo-ginie (Audycja zawiera lokowanie produktu)

recenzje / ESEJE Maja Staśko

Recen­zja Mai Staś­ko towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Baśniowa poezja Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Klaudia Wawrzynkiewicz

Recen­zja Klau­dii Waw­rzyn­kie­wicz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Szybko, szybciej, wróć

recenzje / IMPRESJE Marta Koronkiewicz

Recen­zja Mar­ty Koron­kie­wicz towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Szyb­ko przez wszyst­ko Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2013 roku.

Więcej

Napisałam o tym wiersz

recenzje / ESEJE Agnieszka Gruszczyńska

Recen­zja Agniesz­ki Grusz­czyń­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 kwiet­nia 2013 roku.

Więcej

Mistyka seksualności

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Bach for my baby Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Kameleon & wstążka. Rzecz o poezji Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Maciej Topolski

Recen­zja Macie­ja Topol­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Sama się! O Bach for my baby Justyny Bargielskiej

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze dru­gie­go wyda­nia książ­ki Justy­ny Bar­giel­skiej Bach for my baby.

Więcej

Antyelementarz: China shipping Justyny Bargielskiej

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Esej Anny Kału­ży o książ­ce Chi­na ship­ping Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej